Itärataa tarvitaan

Viime viikolla saimme lukea mediasta ministeri Ville Skinnarin mielipiteistä liittyen itärataan. Ministerillä tuntuu lipsahtaneen paikallispolitikoinnin puolelle eduskuntavaalien lähestyessä. Hänen mukaansa itärata pitäisi laittaa hyllylle muuttuneen Venäjän tilanteen takia. On totta, että tilanne Venäjällä on muuttunut ja hyökkäyssota Ukrainaan on kaikilla tavoin tuomittava.

Tarve itäradalle ei ole kuitenkaan hävinnyt mihinkään. Ministeri tuntuu unohtaneen, että itäradan keskeinen tavoite on parantaa liikenneyhteyksiä Itä-Uudellemaalle ja koko Itä-Suomeen. Käytännössä itärata yhdistää puoli Suomea ja sen vaikutukset ulottuvat Uudeltamaalta aina Kainuuseen ja Pohjois-Karjalaan. Olisi erikoista unohtaa idän suunta, kun kehitetään koko Suomen liikennejärjestelmää.

Porvoolle ja koko Itä-Uudellemaalle itärata on erittäin tärkeä. Uudellamaalla kaupunkien kasvu ja kehitys on keskittynyt pitkälti junaratojen vaikutuspiiriin ja meidän alueemme on jäänyt hieman paitsioon. Itärata toisi uusia mahdollisuuksia kaupungin kasvuun ja parantaisi merkittävästi asukkaiden liikenneyhteyksiä. Noin puolessa tunnissa junalla Helsinkiin on aivan eri asia kuin nykyinen tunnin kestävä bussiyhteys.

Itäradan suhteen on hyvä muistaa, että päätökset suunnittelusta vastaavan hankeyhtiön perustamisesta on jo tehty. Valtio ja radan vaikutuspiirissä olevat kunnat ovat myös sitoutuneet suunnittelun rahoittamiseen. Tahtotila on vahva ja itärata etenee. Ei ole mitään perusteltua syytä muuttaa jo tehtyjä päätöksiä.

Minun mielestäni itärataa tarvitaan ja meidän pitää tehdä kaikkemme, jotta rata toteutuu mahdollisimman nopeasti. Ei pidä keikuttaa venettä vaan pohtia miten se liikkuu mahdollisimman nopeasti eteenpäin.

Comments are closed.